PR články nejsou výdobytkem moderního marketingu. Jak se psaly kdysi?

Internetový prostor se PR články neboli advertoriály jenom hemží. Narážíme na ně na každém virtuálním kroku, a pokud je autorem marketingový velmistr, který má v malíku copywriting a základy psychologie, jen velmi těžko poznáme rozdíl mezi reklamou a neplaceným obsahem. Anebo taky ne, leckdy je reklama do očí bijící, a to dokonce záměrně – volbu konkrétního formátu totiž ovlivňuje množství faktorů. Nicméně o tom tento článek není. Udělejte si společně s námi výlet do minulosti a rozšiřte si obzory o tom, jak se placené reklamní články psaly v dobách, kdy byl internet hudbou daleké budoucnosti.

Kdy TO všechno začalo?

Definovat začátky oboru public relations (vztahy s veřejností) není vůbec snadné. Rozhodně bychom se museli vydat minimálně o několik tisíc let zpět, protože specifické metody manipulace s určitou skupinou obyvatel jsou známé již z dob, kdy panovníci (obvykle za pomocí filosofů nebo jiných soudobých „marketingových specialistů“) pronikali do tajů rétoriky. Již ve starověku platilo, že slovo je silnější než meč. Samozřejmě ne vždy a za všech okolností. Nikoho zřejmě příliš nepřekvapí, že k rychlému rozvoji public relations přispěl vynález knihtisku. Techniky využívali především panovníci a později politici. Ve větším měřítku pak média využívali po druhé světové válce, kdy veřejnost lačnila po informacích ze světové politické scény. Vraťme se však k public relations jako marketingovému nástroji obchodníků a firem. Velmi zajímavý pohled nabízí článek na téma „jak se psaly PR články“, který nedávno publikoval magazín o marketingu na marketaci.online.

Jak vypadal reklamní text téměř 80 let zpět?

Článek pojednává o PR článku, který vyšel ve Slovenských novinách v roce 1943 a nabízí jedinečnou příležitost k porovnání tehdejších a současných standardů. Titulek „Výroba skvelých sudov pre skvelé slovenské vína“ by u většiny čtenářů pravděpodobně neobstál. Pokud bychom však hledali znaky, které má tento text společné s dnešními PR články, našli bychom jich poměrně dost. V prvé řadě nejde o prvoplánový prodej (přimhouříme-li oko nad nadpisem), autor se snažil zaujmout čtenáře zajímavými detaily o historii podnikatele a výrobním procesu. Na poměry současné marketingové hantýrky však nešetřil superlativy. Na druhou stranu – spousta copywriterů se s jejich používáním neupejpá ani dnes.

Nechyběla klíčová slova

Odborníci na optimalizaci webů moc dobře vědí, že právě díky klíčovým slovům mohou vyhledávače článek zobrazit na relevantní dotazy uživatelů. Nicméně „keywords“ mají také další funkci. Z marketingového hlediska slouží k tomu, aby si cílová skupina zafixovala firmu v určitých souvislostech. Bystré oko si v článku publikovaném ve slovenských novinách všimne důrazu na spojení výroba sudů zakomponovaném do tří z pěti nadpisů. Dále nechybí slova jako „moderní“, „odborné“ či „elektrické“.

Jak v dnešní době pohodlně zadat placený článek?

Co by měl udělat člověk, který chce využít online magazíny nebo blogy jako marketingové kanály pro své podnikání? Může je oslovit přímo, což znamená vynaložit spoustu času i úsilí do komunikace se zástupci médií, anebo využít prostředníka – například systém PlaCla.cz, který přes 10 let funguje jako platforma pro inzerenty poptávající placené články v menších i velkých online médiích. Umožňuje zadání poptávky z jediného administračního rozhraní a dle podmínek články vychází do 3 dní od objednávky, navíc po důkladné kontrole kvality. Proces se díky tomu netáhne týdny. Aktuálně je v systému více než 700 webů s celkovou měsíční čteností v desítkách milionů.

Publikováno: 19. 03. 2021

Kategorie: Marketing